Voortgang investeringen
We lichten hierna per programma de belangrijkste ontwikkelingen ten opzichte van de vorige rapportage, de Stadsrekening 2019, toe.
Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg
De voorbereiding voor de bouw van 8 Skaeve Huse in Dukenburg is gestart na de zomer van 2020. Waarschijnlijk kunnen er in de eerste helft van 2021 mensen wonen.
De bouw van het jongerencentrum Nijmegen-Noord wordt verwacht in de tweede helft van 2021.
Nijmegen-Noord groeit, daarom is er behoefte aan extra maatschappelijke voorzieningen. In Hof van Holland wordt naast het winkelcentrum een sporthal plus (oplevering najaar 2021), een basisschool en een gezondheidscentrum gerealiseerd. Op dit moment worden plannen gemaakt. De uitvoering vindt later plaats.
Onderwijs
Kindcentrum De Boomgaard is doorgedecentraliseerd en gerealiseerd. Kindcentrum De Verbinding is van start gegaan in een tijdelijke voorziening aan de Barbarastraat. De bouw van de definitieve school in De Stelt-Zuid gaat in januari 2021 van start. Oplevering is gepland voor eind december 2021 en ingebruikname per januari 2022. Er is een vrijval mogelijk van € 137.000,-. Daarmee zijn beide basisscholen in Nijmegen-Noord binnen het beschikbare budget gerealiseerd.
Het realiseren van nieuwbouw voor de VMBO-locatie van het Citadel College in Nijmegen-Noord is afgerond.
In het kader van de kwaliteitsimpuls VSO zijn we met het bevoegd gezag in gesprek over de toekomstplannen ten aanzien van hun locaties in Nijmegen. Het is nog onduidelijk of de nu gereserveerde middelen voldoende zijn voor het gewenste scenario. Besluitvorming wordt in 2021 verwacht.
Doordat uitbreiding op de bestaande locatie niet haalbaar is en er een ander scenario nodig is, is het aangevraagde krediet van 1,75 miljoen euro voor een niet-doorgedecentraliceerde school niet voldoende. Hiervoor wordt mogelijk een aanvullende claim ingediend.
Uitgangspunt bij de aanpassingen van voorzieningenhart De Klif was dat er ook een financiële bijdrage zou komen vanuit het schoolbestuur. Op dit moment vindt er een heroverweging plaats over de te maken investeringen van het schoolbestuur voor de komende jaren. Op zijn vroegst komt hier in het voorjaar 2021 duidelijkheid over.
Bereikbaarheid
Uit onderzoek is gebleken dat een fietsopgang ten noorden van de Hezelpoort ruimtelijk en technisch haalbaar is. Ook is een globale kostenraming gemaakt. Een vervolgstap is om de inpasbaarheid af te stemmen op diverse ontwikkelingen in de omgeving. Deze afstemming vindt in het najaar 2020 plaats.
Het project Dorpensingel omvat een mandje aan Deelprojecten: Vossenpelsestraat-de Vossenhol en Ressensestraat in Lingewaard en het tracédeel Dorpensingel tussen Ovatonde en Zandsestraat. Voor de aanleg van de Dorpensingel-Oost en de aanpassing van het Vossenhol wordt gewerkt aan het ontwerp voor de weg. Dit in overleg met de directe omgeving. Het zuidelijk deel van de Vossenpelsestraat is in 2019 en 2020 opnieuw ingericht tot een 30 km-zone. Hierbij is meteen de vervanging van de riolering meegenomen. Voor het noordelijke gedeelte van de Vossenpelsestraat moet het ontwerp nog worden gemaakt. Voor het veiliger maken van de fietsoversteek Ressensetraat/RijnWaalpad heeft de gemeente Lingewaard een studie uitgevoerd naar de mogelijke oplossingsrichtingen. Besluitvorming hierover vindt later in 2020 plaats. De vroegste start uitvoering is geraamd voor medio 2022.
Op 14 juli 2020 is uw raad geïnformeerd over de stand van zaken rondom de werkzaamheden aan de Waalbrug. Kort samengevat heeft RWS besloten om het werk in twee fasen op te knippen, vanwege de vondst van Chroom-6 in de verf en de hoge kosten om die te verwijderen. Bij de afronding van fase 1 (najaar 2020) wordt er op functionele wijze een tweerichtingsfietspad gefaciliteerd op de huidige westelijke busbaan stad inwaarts. De aanpassing van de leuningen, verlichting en beeldbepalende elementen wordt bij fase 2 meegenomen; dat kan volgens RWS nog zo’n 10 jaar duren. Gemeente Nijmegen heeft aangegeven de termijn van 10 jaar niet acceptabel te vinden en heeft dit per brief aan de minister laten weten. Najaar 2020 zal de bestuursovereenkomst worden aangepast. Daarin worden ook hernieuwde afspraken gemaakt over de afkoopsom van 5 miljoen euro die Nijmegen betaalt aan RWS. Naast de fietspaden op de Waalbrug zelf worden ook de fietspaden op het Bastion en ten zuiden van de Waalbrug nog dit najaar aangepast.
De fietsroute-projecten St. Annastraat en Schependom – Korte Bredestraat worden dit najaar afgerond. Ook de fietspaden tussen Waalbrug en Traianusplein worden dit jaar nog verbeterd. Verder is gewerkt aan de voorbereidingen voor fietsroute Heyendaalseweg (tussen Groesbeekseweg en Groenewoudseweg).
Verwachting is dat in het tweede kwartaal 2021 de oplevering van de Park & Ride in Nijmegen-Noord plaatsvindt.
In 2020 is in het kader van het investeringskrediet ‘onderhoudstoestand woonstraten’ een groot aantal projecten die in 2019 zijn voorbereid, tot uitvoering gebracht. Daarnaast is in 2020 een opdracht herinrichting woonstraten verstrekt voor 1,9 miljoen euro.
In het voorjaar van 2020 heeft uw raad diverse keren gesproken over de beoogde versmalling van de Graafseweg (tussen Rozenstraat en Wolfskuilseweg). In juni is een raadsmotie aangenomen waarin wordt opgeroepen om dit betreffende wegvak daadwerkelijk te versmallen naar 2x1 rijstroken, met daarnaast een busbaan stad inwaarts. Dit besluit wordt momenteel verder uitgewerkt. Ook voor het wegvak tussen Wolfskuilseweg en S100 worden verkeersmaatregelen uitgewerkt. We verwachten dit najaar de ontwerpen met bewoners af te stemmen, om vervolgens de ontwerpen verder uit te werken en aan te besteden. We hopen het werk medio 2021 te kunnen uitvoeren. Mogelijk dat een deel van het werk doorschuift naar 2022.
De haltes Nassausingel worden in oktober/ november 2020 aangepast. Er komt geen nieuwe halte bij het Traianusplein. De bestaande halte Canisiussingel wordt verbeterd. De halte Canisiussingel staduitwaarts is in september/ oktober aangepast. Hoe de halte Canisiussingel stadinwaarts het beste kan worden verbeterd, wordt nader onderzocht. Ook is de halte Valkhof verbeterd in oktober. Dynamische reisinformatiesystemen worden door de provincie vervangen. Dit vindt in 2020/2021 plaats.
De maatregelen op de Energieweg zijn afgelopen zomerperiode uitgevoerd.
Door de campuspartners in Duurzaam Bereikbaar Heyendaal is samen gewerkt aan een visie op een Autoluwe Groene Campus. De aanpak van de verkeersveiligheid op de campus wordt in dit kader verder aangepakt.
Wonen en stedelijke ontwikkeling
In het bestuursakkoord is de verplichting aangegaan om een volwaardige entree aan de westzijde van de spoorzone te realiseren. In dit VGP is uitgegaan van de basisvariant. De kosten om een hogere kwaliteit van de fietsenstalling en omgeving te realiseren liggen hoger dan de basisvariant maar zijn nog niet gedekt. Mogelijke dekking van deze kosten kan worden gevonden door het verwerven van aanvullende subsidie. Recent is bekend geworden dat het ministerie van I&M financieel bijdraagt aan het realiseren van een gebouwde fietsenstalling aan de westzijde die geïntegreerd wordt in de nieuwe entree westzijde en bordes.
Op dit moment wordt verkend op welke wijze de westelijke entree van het station een bijdrage kan leveren aan de gebiedsontwikkeling ter plaatse omvattende de gemeentelijke locatie aan de Fresiastraat en de voormalige UWV-locatie aan de Koninginnelaan, werktitel 'Westerkwartier'.
De asbestinventarisatie van het gemeentelijk vastgoed is afgerond. De sanering wordt op dit moment door ons voorbereid en wordt in het 4e kwartaal ingepland.
De herinrichting van de Oostelijke Waalkade is afgerond en inmiddels ook officieel geopend. Er wordt nog gewerkt aan het verbeteren van de grasmat, onder andere door het aanbrengen van een beregeningsinstallatie.
Planning is erop gericht om medio augustus/september 2021 het watersportcentrum op te leveren.
Inzet is om dit najaar met provincie Gelderland en de ministeries van BZK en I&W te spreken over een financiële bijdrage met betrekking tot het stationsgebied Nijmegen. Daartoe zal het gehele stationsgebied aan de oostzijde van het station grenzend aan het centrum geheel nieuw worden ingericht met nieuwe (verdiepte) fietsinfrastructuur, stationsplein, gebouwde fietsparkeervoorziening, busstation en stationshal. In de gemeentebegroting is tot dusver 10 miljoen euro gereserveerd als bijdrage.
De herinrichting van de kop van de Burchtstraat, met de aansluitingen naar de Voerweg, de Hoogstraat en de Lindenberg is gestart. Er is nog een subsidie nodig van de Provincie en het Rijk, respectievelijk 1,8 miljoen en 0,5 miljoen euro.
De verwachting is dat wij op korte termijn een voorstel tot besluitvorming over de nieuwbouw van De Hulsen aan uw raad kunnen voorleggen. Indien uw raad akkoord gaat, kan in 2021 de voorbereiding van de uitvoering worden opgestart.
De geplande werkzaamheden aan de gebouwen van het RAN (Regionaal Archief Nijmegen) en van het Stip worden in 2021 uitgevoerd.
Openbare ruimte
Eind september heeft uw raad besloten over het uitvoeringsprogramma 'Op weg naar een gezonde lucht'. De uitvoering start in het vierde kwartaal van 2020.
De revitalisatie van Parklandgoed Brakkenstein is opgeknipt in twee delen: ontwerp en uitvoering. Afhankelijk van de voortgang starten eind 2020 of begin 2021 de eerste werkzaamheden.
We verwachten dat de Ledverlichting binnenstad in 2021 wordt gerealiseerd.
Het project Valkofpark/Hunnerpark bevindt zich in de voorbereidende fase. Er is een Rijksubsidie toegekend van 0,8 miljoen euro. Er is nog een subsidie nodig van de Provincie tussen 1,1 en 1,7 miljoen euro.
Het budget voor woonomgevingsverbeteringen 2020 zetten we in voor operatie Steenbreek, Park Brakkenstein, boomgaarden & stadsbossen en bomenlanen.
Als gevolg van corona, zowel intern als bij externe partijen, schuiven meerdere rioolvervangingen door naar 2021.
We verwachten dat het krediet voor rioolinvesteringen Waalsprong volledig in 2020 wordt besteed.
Cultuur en Cultureel Erfgoed
De bestedingen in het kader van het investeringsbudget Oude Stad hebben verdere vertragingen gekregen.
Naar verwachting zal het resterend budget dat beschikbaar is voor Cultuurhistorie worden ingezet voor de herstelwerkzaamheden aan de Barbarossaruïne en voor de stadsmuren in het Valkhofpark. En er wordt € 100.000,- uitgetrokken voor ondersteuning religieus erfgoed.
Uw raad heeft geld beschikbaar gesteld voor werkzaamheden aan onze cultuurhistorische panden. We zijn bezig met herstel gewelf en Muurschilderingen St Nicolaaskapel. Daarna komen nog overige gebouwonderdelen van het Valkhof aan de beurt.
We gaan met de huidige gebruikers en omwonenden van ontwikkellocatie Villa Novastraat in gesprek en zetten ons in om hen te faciliteren in het vinden van een nieuwe atelierruimte. Het pand krijgt een andere bestemming.
De eerste fase van de verbouwing van het archeologisch depot is recent opgestart. De subsidieaanvraag voor 4,3 miljoen euro is bij de provincie ingediend. We verwachten het gezamenlijk archeologisch depot in 2023 op te leveren.
Een projectgroep van gemeente en museum Het Valkhof is sinds februari 2020 aan de slag om de verbouwing uit te werken. Om continuïteit te kunnen borgen, wordt een aantal installaties vooruitlopend op de verbouwing en herinrichting gedeeltelijk vervangen. In 2024 verwachten wij het gehele vernieuwde museumgebouw te kunnen heropenen.
Sport
In het kader van een structurele bezuinigingstaakstelling van € 500.000 op de exploitatielasten zijn we met de NV Sportfondsen Nijmegen in gesprek over het terugbrengen van de middelen voor groot onderhoud.
Zowel het kunstgrasveld bij Oranje Blauw (augustus 2020) als het natuurgrasveld bij OSC (medio 2020) zijn opgeleverd.
Oplevering van gymzaal De Stelt staat gepland voor het 3e kwartaal 2021.
Het definitief ontwerp van de Sporthal Plus (Hof van Holland) wordt naar verwachting in november afgerond. Doel is nog dit jaar een aanvraag omgevingsvergunning in te dienen.
De voorbereiding en realisatie van het multifunctioneel sportveld Koudenhoek is vanwege corona vertraagd en krijgt in 2021 verder vorm.
De eerste voorbereidingen voor de herontwikkeling van Staddijk ten behoeve van voetbal Oranje Blauw zijn gestart.
De voorbereidingen van de verhuizing van Korfbalvereniging Keizer Karel is vanwege corona vertraagd en wordt in 2021 verder opgepakt.
Uitbreiding van het aantal tennisbanen voor bestaande verenigingen in de Vossenpels wordt meegenomen in het bestemmingsplan voor Vossenpels-Noord dat in het najaar van 2020 in procedure wordt gebracht. Na onherroepelijk worden van het bestemmingsplan kunnen de velden worden gerealiseerd.
Conform planning zijn toplagen van kunstgrasvelden van Sportpark Lindenholt en Sportpak Nieuw-Balveren vervangen.