Meldingen

Verzamelvoorstel

Verzamelvoorstel

In het verzamelvoorstel nemen we budget neutrale wijzigingen (geen saldo effect) mee die in hoofdzaak financieel-administratief van aard zijn. Bij deze wijzigingen mag géén sprake zijn van een beleidsmatige afweging of bestuurlijke keuze. Verschuivingen in uitvoeringskosten vallen hier ook onder en/of de uitwerking van eerdere besluitvorming door uw raad (bijvoorbeeld doorvoeren bezuinigingen, uitvoering van projecten). Onder deze aanpassingen vallen op basis van bovenstaande criteria ook:

  • In hoge mate boekhoudkundige aanpassingen;
  • Correctieboekingen: technische, budget neutrale aanpassingen van eerdere wijzigingen;
  • Wijzigingen die betrekking hebben op nieuwe geldstromen en voldoen aan bovenstaande criteria met verwijzing naar het beleidsstuk;
  • Wijzigingen die effect hebben op één of meerdere taakvelden en/of programma’s en voldoen aan bovenstaande criteria;
  • Actualisatie van onderhoudsreserves;
  • Actualisatie van bijdragen met budget neutraal effect waarbij de gemeente Nijmegen optreedt als centrumgemeente;
  • Actualisatie van rijks- en provinciale bijdragen of bijdragen van anderen waarvan het bestedingsdoel vastligt (hetzij vastgelegd door degene die de bijdrage verleent, hetzij door de gemeenteraad vastgelegd) voor zover niet meegenomen in de mei- en septembercirculaire (voorbeelden: op basis van een beschikking, zoals bestrijding extremisme of bestrijding onderwijsachterstanden);
  • Taakmutaties die uitwerking zijn van eerdere raadsbesluiten;
  • Budget neutrale bijstelling detachering bij derden én interne dienstverlening;
  • Budgetoverhevelingen naar het volgende begrotingsjaar. In de 2 e Voortgangsmonitor nemen we een totaaloverzicht op met de voorgestelde budgetoverhevelingen.
  • Alle wijzigingen worden voorzien van een korte inhoudelijke toelichting, zodat uw raad het belang van de aanpassing zelf af kan wegen. De wijzigingen verwerken we, voor zover van toepassing, meerjarig.

Verschuiving tussen taakvelden
Naast de budget neutrale wijzigingen verwerken we bij de 2e Voortgangsmonitor 2020 twee verschuivingen binnen het programma Economie en Toerisme. Met deze verschuivingen wijzigen de baten en lasten van taakvelden maar dat verloopt budget neutraal binnen de programmabegroting.  De eerste betreft het budget binnenstad. Dit staat opgenomen onder taakveld 3.1 Economische ontwikkeling maar verplaatsen we naar het taakveld 3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur. In dit taakveld vallen namelijk de niet-wettelijke taken waaronder investeringen in winkelgebieden en winkelstrips.  De tweede wijziging betreft het budget kermissen. We verschuiven dit budget van taakveld 3.3 Bedrijvenloket naar taakveld 3.4 Economische promotie waaraan de niet-wettelijke taken promotie toerisme, beurzen en jaarmarkten zijn gekoppeld.

Budgetoverhevelingen

De volgende budgetten willen we overhevelen naar 2021:

Budgetoverhevelingen

Programma

bedrag * € 1.000

1. Arbeidsmarktregio

Werk en Inkomen

77

2. Perspectief Op Werk

Werk en Inkomen

1.000

3. Rijksmiddelen bijzondere projecten

Veiligheid

160

4. VIA-gelden

Werk en Inkomen

135

5. Subsidie CITC

Economie en toerisme

50

6. Cofinanciering Slim & Schoon Onderweg

Bereikbaarheid

100

7. Subsidie Cluster Health en High

Economie en toerisme

100

8. Subsidie Rockstart

Economie en toerisme

50

9. Regionale Energie Strategie

Openbare ruimte

402

10. Transformatiefonds Jeugd

Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg

585

11. Tweede Kamer verkiezingen 2021

Bestuur en organisatie

265

12. Delta Programma Regionale Klimaatadaptatie

Openbare ruimte

50

13. Waterschapsverkiezingen

Bestuur en organisatie

29

Totaal (mutatie saldireserve)

 Financiën

3.004

1. Arbeidsmarktregio (€ 76.921)
Via de meicirculaire zijn er middelen beschikbaar gesteld voor de versterking van de arbeidsmarktregio’s. Nijmegen heeft een regierol voor de samenwerking en gezamenlijke publieke werkgeversdienstverlening in de arbeidsmarktregio. Vanuit onze rol als centrumgemeente krijgt Nijmegen middelen vanuit het Rijk om deze regiefunctie duurzaam te ondersteunen en versterken. Deze middelen zullen in 2023 worden geëvalueerd en bedragen € 76.921 voor 2020, € 384.607 voor 2021 en € 398.593 voor 2022 en verder. Het jaar 2020 moet nog worden overgeheveld naar het programma Werk en Inkomen. Dit nemen we op onder het kopje taakmutaties in LIAS. Het blijkt dat we deze middelen dit jaar niet meer gaan inzetten. We vragen dus langs deze weg een budgetoverheveling.

2. Perspectief Op Werk (POW) gelden (€ 1.000.000)
In de decembercirculaire 2019 is aan de gemeente een bedrag van 1 miljoen euro beschikbaar gesteld voor het project Perspectief op Werk. Uw raad heeft in haar raadsvergadering van 8 juli besloten via een apart raadsvoorstel de middelen over te hevelen naar het programma Werk en Inkomen. Deze middelen van de eerste tranche zijn inmiddels uitbetaald aan de MGR. Als vervolg hierop is in de meicirculaire 2020 de tweede tranche 1 miljoen euro door het Rijk beschikbaar gesteld. We willen deze middelen inzetten in het verlengde van het voorliggende raadsvoorstel en beschikbaar houden voor het project.We stellen voor deze voor het jaar 2021 in de begroting op te nemen, aangezien het lopende traject vertraging heeft opgelopen, onder andere door corona. Dit doen we door nu in 2020 de middelen toe te voegen aan het programma Werk en Inkomen en tegelijkertijd vragen we een budgetoverheveling aan om het project Perspectief op Werk voor het jaar 2021 te programmeren.

3. Rijksmiddelen Bijzondere Projecten (€ 160.000)
Als gevolg van corona kunnen we de ontvangen middelen voor de projecten Experiment Coffeeshops en de Versterkingsgelden ter bestrijding van Extremisme niet volledig in 2020 besteden, maar schuift in totaal € 160.000  door naar 2021. Zonder overheveling is er in 2021 geen bestedingsruimte en kunnen de ontvangen middelen worden teruggevorderd.

4. VIA-gelden (€ 135.000)
Het project VIA, waarvoor de middelen in het raadsvoorstel van 8 juli. naar het programma Werk en Inkomen zijn overgeheveld, heeft vertraging opgelopen door corona. Onlangs is bekend geworden dat er bovendien € 40.000 aan aanvullende middelen beschikbaar worden gesteld voor de uitvoering van de VIA. We willen ten behoeve van de voortgang van het project, alsmede voor de financiering van de participatie coaches een bedrag van € 135.000 overhevelen naar het jaar 2021.

5. Subsidie CITC (€ 50.000)
In verband met corona hebben de activiteiten niet plaatsgevonden en worden nu in 2021 gepland.

6. Cofinanciering Slim & Schoon Onderweg (€ 100.000)
Voor gedragsmaatregelen ter bevordering van duurzame mobiliteit en bereikbaarheid heeft de Provincie subsidie beschikbaar gesteld. In verband met corona hebben de projecten vertraging opgelopen: door de lockdown was er minder mobiliteit en hadden belangrijke partners hun prioriteiten elders liggen. De gereserveerde gemeentelijke cofinanciering voor de vertraagde activiteiten willen we overhevelen naar 2021

7. Subsidie Cluster Health en High (€ 100.000)
In verband met corona hebben de activiteiten niet plaatsgevonden en worden nu in 2021 gepland.

8. Subsidie Rockstart (€ 50.000)
In verband met corona hebben de activiteiten niet plaatsgevonden en worden nu in 2021 gepland.

9. Regionale Energie Strategie (RES) (€ 402.105)
Via de Septembercirculaire 2019 heeft het Rijk een bijdrage verleend van € 1.515.788 voor de Regionale Energie Strategie. Deze middelen zijn bij de Slotwijzigingen 2019 toegevoegd aan de begroting, binnen taakveld Milieubeheer: € 1.290.000 in 2020 en € 225.788 in 2021. Deze middelen zijn bedoeld voor de gezamenlijke gemeenten binnen de regionale samenwerking Arnhem-Nijmegen. Nijmegen is hiervoor aangewezen als penvoerder. De verwachting is dat in 2020 € 402.105 niet wordt besteed. Dit saldo is de resultante van een aantal oorzaken: door een evaluatie en diverse structuurwijzigingen in 2020 binnen de Werkorganisatie RES is een ander uitgavenpatroon ontstaan; financiële effecten ten gevolge van cofinanciering vanuit onder andere provincie en de verwevenheid met het Uitvoeringsprogramma Routekaart  en het effect door de corona maatregelen. Wij stellen voor dit geld over te hevelen naar 2021. De middelen kunnen niet vrijvallen omdat het toehoort aan de regio.

10. Transformatiefonds Jeugd (€ 585.408)
In maart 2019 heeft uw raad een besluit genomen over inzet van het transformatiefonds voor uitvoering van diverse maatregelen uit het interventieplan fase 4 Zorg en Welzijn. Deze inzet is verdeeld over 2019 en 2020. Bij de totstandkoming van het Interventieplan hebben we zo goed mogelijk geprobeerd de uitgaven in de tijd te plannen. Ook hebben we aangegeven dat deze met onzekerheid is omgeven. We zien dat de uitvoering van sommige maatregelen meer tijd kost dan eerst gedacht en dat een aanpassing nodig is. We hebben de geplande bestedingen geactualiseerd en stellen voor € 585.408 over te hevelen naar 2021. Dit bedrag maakt deel uit van de middelen die beschikbaar zijn gesteld vanuit het landelijke transformatiefonds sociaal domein en waarover we regionale afspraken hebben gemaakt.

11. Tweede Kamerverkiezingen 2021 (€ 265.000)
Het kabinet compenseert gemeenten voor de extra kosten als gevolg van de corona maatregelen bij de herindelingsverkiezingen in november 2020 en de Tweede Kamerverkiezingen in 2021. Aan Nijmegen wordt € 265.117 toegekend in 2020. De kosten worden echter in 2021 gerealiseerd.

12. Delta Programma Regionale Klimaatadaptatie (DPRA) (€ 50.000)
In de decembercirculaire 2019 is via het Gemeentefonds 2020 € 79.264 toegekend aan Nijmegen voor het Delta Programma Regionale Klimaatadaptatie (DPRA).  Deze middelen zijn onderdeel van een totale uitkering van € 150.000 waarvan € 70.736 al in de begroting is verwerkt.  Met de 2e Voortgangsmonitor 2020 voegen we de middelen uit de decembercirculaire 2019 toe aan de begroting. Het procesgeld DPRA van € 150.000 is bedoeld voor de hele regio. Voor een deel betalen we daarvan de externe coördinator en ondersteunende bureaus en zijn we al ver met het aanbesteden van een aanvraag voor een communicatiebureau. Daarmee realiseren we dit jaar € 100.000.  Daarnaast kan elke deelnemende gemeente projectdeclaraties indienen uit het budget. Tot op heden is alleen gemeente West Maas & Waal al zover. Alle andere 6 gemeenten, waaronder Nijmegen zelf zijn daarvoor nog druk bezig en hebben dat waarschijnlijk begin volgend jaar gereed. Hiervoor willen we € 50.000 overhevelen naar 2021. Aangezien het gaat om regionale middelen, met Nijmegen als penvoerder, mag niet besteed budget uit 2020 niet vrijvallen. Daarom willen we € 50.000 overhevelen naar 2021.

13. Waterschapsverkiezingen
In de septembercirculaire is voor de waterschapsverkiezingen voor 2020 € 29.000,- opgenomen. Hiervan zullen de kosten in 2021 worden gerealiseerd.  

Budget neutrale wijzigingen

Bedragen x € 1.000

Programma

B/L

2020

2021

2022

2023

2024

1. Bijstand voor zelfstandigen (BBZ)

Werk en Inkomen

B

L

2. Conferentie Polis 2020

Bereikbaarheid

B

200

L

-200

3. De Bastei

Cultuur en cultureel erfgoed

B

-107

-108

-108

-108

-108

L

107

108

108

108

108

4. Doelen-ambities

Economie en toerisme

L

5. Decentrale Uitkering Bodemsanering

Financiën

B

-1233

1475

L

-242

Openbare ruimte

B

-269

L

1475

-1207

6. ESF-subsidie PRO/VSO scholen

Onderwijs

B

1315

L

-1315

7. Expertisecentrum Jeugdhulp

Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg

B

371

894

L

-371

-894

8. ISV-Instandhouding

Cultuur en cultureel erfgoed

B

42

L

-140

Financiën

B

98

9. Participatie-SW

Werk en Inkomen

L

10. Kapitaallasten

Bereikbaarheid

L

9

Bestuur en organisatie

L

-13

Cultuur en cultureel erfgoed

L

-9

Wonen en Sted.Ontw.

L

13

11. Khonraad

Veiligheid

L

12

12

12

12

12

Welzijn, Wijkontw. en Zorg

L

-12

-12

-12

-12

-12

12. Ondergrondse ordening

Bereikbaarheid

B

700

L

-700

13. Onderhoud applicatie Veiligheid

Bestuur en organisatie

L

-6

-6

-6

-6

Veiligheid

L

6

6

6

6

14. Provinciale subsidie Vrijheidsmuseum

Cultuur en cultureel erfgoed

B

60

L

-60

15. Regieteams

Welzijn, Wijkontw. en Zorg

L

-10

Werk en Inkomen

L

10

16. Contract DAR

Bereikbaarheid

L

600

Openbare ruimte

L

-600

17. Reserve I-Lent Rivierenpark

Bereikbaarheid

L

56

Financiën

L

-56

18. Reserve Onderwijshuisvesting

Financiën

B

-1868

1868

L

1868

-1868

19. Reserve Stadsbrug

Bereikbaarheid

L

-152

Financiën

B

152

20. Rijksbijdrage Medische Heroïne Behandeling

Welzijn, Wijkontw.en Zorg

B

15

L

-15

21. Rijksbijdrage RMC

Onderwijs

B

57

-598

-598

-598

-598

L

-57

598

598

598

598

22. Rijksbijdrage Volwasseneneducatie

Onderwijs

B

43

43

43

43

43

L

-43

-43

-43

-43

-43

23. Routekaart

Openbare ruimte

B

70

L

-70

24. SSV extra subsidie gevelisolaties

Openbare ruimte

B

43

L

-43

25. Uitvoeringskosten

Bestuur en organisatie

L

-6

9

9

9

9

Cultuur en cultureel erfgoed

L

2

6

6

6

6

Financiën

L

52

4

4

4

4

Onderwijs

L

6

6

6

6

Veiligheid

L

2

2

2

2

Welzijn, Wijkontw.en Zorg

L

-49

-34

-34

-34

-34

Werk en Inkomen

L

1

8

8

8

8

Wonen en Sted. Ontw.

L

26. Verrekening personele inzet incasso

Werk en Inkomen

L

27. Afboeking activa

Cultuur en cultureel erfgoed

B

280

L

-16

Financiën

B

-1

L

1

Wonen en Sted.Ontw.

B

-7

L

-257

1. Bijstand voor zelfstandigen (BBZ)
Bij de Zomernota 2020 hebben we de begroting BBZ volledig afgeboekt als gevolg van de wijziging van de financieringssystematiek van de BBZ. Deze is deels ondergebracht bij BUIG. Over deze wijziging is het college geïnformeerd met het collegevoorstel in maart 2020. We hebben per ongeluk toen de nieuwe opboeking niet verwerkt in de (meerjaren)begroting.  We herstellen dit en verwerken deze middelen alsnog in de begroting.

2. Conferentie Polis 2020
De Regio Arnhem-Nijmegen is in 2020 ‘host’ van de Polis-conferentie, een jaarlijkse internationale conferentie op het gebied van innovatieve en duurzame mobiliteit. De conferentie vindt begin december plaats. Door corona wordt dit volledig digitaal. Behalve uit het regionale Mobiliteitsfonds (gemeente Nijmegen beheert het fonds in 2020) worden de kosten gedekt uit deelnemersbijdragen, sponsoring en een bijdrage van de Provincie Gelderland. We voegen de lasten en baten voor deze externe bijdragen toe aan de begroting van het regionale Mobiliteitsfonds.

3. De Bastei
Bij de oplading van de begroting voor De Bastei zijn budgetten zowel in de Stadsbegroting 2020-2023 (BW-01682) als in het raadsvoorstel De Bastei (BW-01686) verwerkt. Met een begrotingswijziging brengen we de lasten en baten op het juiste niveau.

4. Doelen-ambities
Verschuiving tussen taakvelden vanuit toedeling van doelen en ambities. Voor 2021: TV3.1 Economische ontwikkeling naar TV 3.3 Bedrijfsloket (€ 100.000 lasten). Voor 2022: TV3.3 Bedrijfsloket naar TV 3.2 Fysieke Bedrijfsinfrastructuur (€ 12.882 lasten). Het geheel verloopt budgetneutraal binnen programma Economie en Toerisme.

5. Decentrale uitkering bodemsanering
Op 6 juli 2016 is de raad akkoord gegaan met de instelling van de bestemmingsreserve ‘Decentralisatie uitkering Bodemsanering’ en de bijhorende meerjarenbegroting 2016 t/m 2020 (raadsbesluit 87/2016; BW-01449). De dekking is afkomstig van rijksmiddelen via het Gemeentefonds (1,1 miljoen euro per jaar t/m 2020). In het raadsvoorstel is daarbij aangegeven dat de jaarlijkse uitgaven moeilijk te voorspellen zijn; met name vanwege de dynamiek binnen de gemeentelijke ontwikkelingslocaties. Bij de 2e Voortgangsmonitor passen we de begroting  aan op basis van de meeste recente inzichten in de meerjaren-programmering (2017-2021). Het geheel is budgetneutraal. In 2020 is een andermaal een begrotingsaanpassing nodig voor programmering van het restant van deze middelen in de bestemmingsreserve voor 2021.  Het jaar 2021 wordt een overgangsjaar in afwachting van nieuwe rijksmiddelen.  Per saldo wordt 1,475 miljoen euro aan middelen van 2020 doorgeschoven naar 2021. Het effect op de gezamenlijke programma’s Openbare Ruimte en Financiën is per saldo nul, vanwege de lagere (2020) respectievelijk  hogere (2021) de onttrekking aan de bestemmingsreserve.

6. ESF-subsidie PRO/VSO-scholen
Uit de ESF-subsidie PRO/VSO zijn in 2020 betalingen gedaan aan de scholen voor Praktijkonderwijs en Voortgezet Speciaal Onderwijs. We voegen deze lasten en baten aan de begroting toe.

7. Expertisecentrum Jeugdhulp
In 2020 maakte VWS bekend dat er verspreid over het land acht expertisecentra voor complexe jeugdhulp komen. Gemeenten krijgen daarbij de taak om deze bovenregionale centra te coördineren. Nijmegen is gevraagd om de coördinatie op te pakken voor Gelderland. Het college heeft in juli hierop ingestemd en heeft een aanvraag ingediend. De financiering van deze opgave verloopt via een specifieke uitkering. Nijmegen ontvangt vanuit het Rijk een totaalbedrag van € 1.265.000 voor de opzet van het expertisecentrum. Dit bedrag is bedoeld voor de periode 4-7-2020 t/m 1-4-2021. Ingeschat is dat € 371.000 nodig is voor 2020 en €  894.000 voor 2021. We verwerken het bedrag voor 2020 via de 2e Voortgangsmonitor  2020 en dat voor 2021 in de Voortgangsmonitor 2021. Voor 1 april 2021 leggen we uw raad een besluit voor waarin nader wordt ingegaan op een uitgewerkt plan.

8. ISV-Instandhouding
Uit de bestemmingsreserve Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing (ISV) betalen we conform subsidiebeschikkingen bijdragen voor de Lutherse kerk, Sint Stephanuskerk en monument aan de Bottelstraat. Daarnaast is er op basis van regelgeving een samenloop met de provinciale subsidie en onttrekken we voor de Sint Stephanuskerk middelen aan de OMBD. Op basis van de feitelijke benodigde middelen actualiseren we de begroting.

9. Participatie-SW
De begroting vraagt om structurele bijstelling op de Participatiemiddelen die we moeten overdragen aan de MGR en het bedrag dat het Rijk aan de gemeente Nijmegen heeft toegekend. Daarnaast nemen we de middelen voor het banenarrangement weer op onder de participatiemiddelen en hebben we, daar waar we meerjarig uit de pas lopen voor wat betreft het Participatie-budget dit aangevuld vanuit de middelen voor de Sociale Werkvoorziening (SW-middelen). Het geheel verloopt budgetneutraal en zorgt ervoor dat we beter aansluiten met de rijksmiddelen.

10. Kapitaallasten
Na controle op de kostendragers (landingsplek) wijzigen de kapitaallasten binnen de programma’s Wonen en Stedelijke Ontwikkeling en Bestuur en Organisatie (€ 12.639) en Bereikbaarheid en Cultuur en Cultureel Erfgoed (€ 8.554).

11. Khonraad
In verband met het uitvoeren van de Wet Verplichte GGZ (WVGGZ) worden de kosten van Khonraad (software voor wet tijdelijk huisverbod en wet BOPZ) voortaan door het programma Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg betaald en niet meer door het programma Veiligheid. Bij Veiligheid staat het budget voor de regio. De budgetten van de diverse gemeenten zijn inmiddels naar deze gemeenten overgezet. Het budget voor de gemeente Nijmegen moet nog van het programma Veiligheid naar het programma Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg overgezet worden. Dit is een structurele wijziging.

12. Ondergrondse ordening
Als er grondwerkzaamheden worden verricht in verband met kabels en leidingen in de grond dan ontvangen wij hiervoor leges. Hiertegenover staan begrote lastenbudgetten waaruit we de herstelwerkzaamheden betalen. Al enige jaren blijkt dat de lasten- en batenramingen te hoog zijn opgenomen in de begroting. We willen nu zowel de lasten als de baten verlagen om beter aan te sluiten bij de werkelijkheid.

13. Onderhoud applicatie Veiligheid
We hevelen het  onderhoudsbudget over vanaf 2021 voor vervanging van de applicatie bij afdeling Veiligheid voor het verstrekken van Vergunningen.

14. Provinciale subsidie Vrijheidsmuseum
Provincie Gelderland heeft de laatste subsidietermijn van € 60.000 voor een subsidie aan het Vrijheidsmuseum bevoorschot. Deze ontvangst van de provincie en de gelijktijdige verstrekking van subsidie aan het museum willen we nu in de begroting 2020 ramen. Betreft dus een subsidie met een verplicht bestedingsdoel. Op 6 november 2018 is het college al akkoord gegaan met overmaking van de gehele provinciale bijdrage van € 300.000 aan het Vrijheidsmuseum.

15. Regieteams
Er worden kosten voor het regieteam geboekt vanuit het flexibele budget. De kosten zijn € 25.000 waarvan € 10.000 wordt gedekt uit programma Werk en Inkomen en € 15.000 uit programma Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg.

16. Contract DAR
In het contract met de Dar heeft een verschuiving plaatsgevonden van reiniging naar afval. Met deze TW willen we de budgetten in overeenstemming brengen met het contract.

17. Reserve I-Lent Rivierenpark
We boeken op basis van de feitelijke benodigde middelen een mutatie in de reserves.

18. Reserve onderwijshuisvesting
De realisatie van de nieuwbouw van het Citadel College heeft 1 jaar vertraging opgelopen ten opzichte van de oorspronkelijke planning. De tijdelijke huisvesting aan de Dijkstraat is nog tot eind 2020 in gebruik als school. Per 1 januari 2021 verdwijnt de schoolfunctie. Door de vertraging verschuift de afboeking vanuit de reserve (raadsbesluit januari 2018) van januari 2020 naar januari 2021.

19. Reserve Stadsbrug
We boeken op basis van de feitelijke benodigde middelen een mutatie in de reserves.

20. Rijksbijdrage Medische Heroïne Behandeling
Voor uitvoering van de Medische Heroïne Behandeling ontvangen we van het Rijk een bijdrage voor behandelplaatsen. Het ministerie van VWS heeft in september 2020 aangekondigd dat de bijdrage voor het jaar 2020 verhoogd wordt met € 14.816 (OVA 2020). Dit betekent een bijstelling van de begroting op baten en lasten.

21. Rijksbijdrage RMC
De aanpassing van de rijksbijdrage 2020 en 2021 voor de Regionale Meld- en Coördinatiefunctie (RMC) geeft aanleiding tot bijstelling van de begroting. Door de splitsing van de RMC-regio Arnhem/Nijmegen in twee aparte regio’s per 2021, verdwijnt het aandeel van Arnhem per 2021 uit de begroting.  

22. Rijksbijdrage volwasseneneducatie
De aanpassing van de rijksbijdrage 2020 voor volwasseneneducatie geeft aanleiding tot bijstelling van de meerjarige begroting

23. Routekaart
Het gaat hierbij om een regionale duurzame aanpak van diverse projecten (Duurzaam GWW, Bewustwording gebouwde omgeving, Duurzaam en circulair inkopen, een gedeelte van de Regionale Energiestrategie en Duurzame bedrijventerreinen) waarbij alle deelnemende gemeenten 41 cent per inwoner in 2018/2019 hebben ingelegd. Nijmegen is penvoerder voor deze middelen en draagt zorg voor de besteding hiervan (via OMBD O095). De provincie draagt voor 50% bij vanuit hun eigen begroting.  Bij de Zomernota 2019 (BW-01658) heeft uw raad ingestemd met de meerjarige begroting hiervan, gevolgd door een aanpassing bij de Nota Slotwijzigingen 2019 (BW-01686). In 2020 is een begrotingsaanpassing nodig: het aandeel van de provincie wordt in 2020 ontvangen en zoveel mogelijk ingezet. Hierdoor zijn er extra kosten én baten ten opzichte van de bestaande begroting.

24. SSV extra subsidie gevelisolaties
Het Rijk heeft Nijmegen subsidie verleend voor geluidsanering van woningen op de zogenaamde ‘B-lijst’ (SSV-regeling). De Stadsbegroting is hierop ingericht bij raadsbesluit van 17 december 2014 (via OMBD O079). Bij de Slotwijzigingen 2016, 2017 en 2019 is de meerjarenbegroting aangepast aan gewijzigde inzichten in de fasering. In 2020 is andermaal een budget neutrale begrotingswijziging nodig als gevolg van een tussentijdse verhoging van de toegekende subsidie.

25. Uitvoeringskosten
In 2019 was het de eerste keer dat uitvoeringskosten direct moesten worden verantwoord op programma’s. Dit deden we om te voldoen aan het BBV. We verwachten in 2020 (evenals in 2019) op programmaniveau afwijkingen tussen begrote en werkelijke uitvoeringskosten omdat we bij de voorcalculaties niet altijd een exact beeld hebben over de inzet van personele capaciteit. Het gaat hierbij slechts om verschuivingen; het totale effect is budget neutraal. Omdat we willen voorkomen dat dergelijke verschillen die slechts administratief van aard zijn in de Stadsrekening 2020 neerslaan, verwerken we toerekening verschillen tot het moment van vaststelling van de 2e Voortgangsmonitor 2020 door uw raad. In het verzamelvoorstel hebben we dit als één totaalregel opgenomen.

26. Verrekening personele inzet incasso
De afdeling Financiën heeft extra capaciteit nodig gehad voor incassomedewerkers. De bijbehorende uitvoeringskosten vangen we op binnen de bestaande middelen van het programma Werk en Inkomen.

27. Afboeking activa
Binnen de afdeling Vastgoed, Sport en Accommodaties hebben verkopen van objecten plaatsgevonden. De afboeking van de activa brengen we ten laste van de verkoopopbrengst.

Taakmutaties

In het verzamelvoorstel zijn de volgende bestaande taakmutaties (tot en met de septembercirculaire 2020) overgeheveld naar de programma’s.

mutatie; bedragen * € 1.000

programma

2020

2021

2022

2023

2024

Lasten

Aanpak laaggeletterdheid

Onderwijs

136

Baankansen

Onderwijs

214

Basis Registratie Personen (BRP)

Bestuur en organisatie

29

Deltaprogramma Ruimtelijke Adaptatie

Financiën

-79

Openbare ruimte

79

Faciliteitenbesluit opvangcentra

Welzijn, Wijkontw. en Zorg

171

Jeugd/voogdij 18+

Welzijn, Wijkontw. en Zorg

22

-151

-151

-151

-151

Financiën

151

151

151

151

151

Leerlingen (V)SO

Onderwijs

-139

Maatschappelijke begeleiding

Welzijn, Wijkontw. en Zorg

156

Maatschappelijke opvang

Welzijn, Wijkontw. en Zorg

-100

-54

-54

-54

-54

Omgevingswet

Financiën

163

169

176

183

183

Wonen en Stedelijke Ontw.

-163

-169

-176

-183

-183

Participatie

Financiën

565

565

564

565

565

Werk en Inkomen

544

-565

-564

-565

-565

Perspectief op Werk

Werk en Inkomen

1.000

Re-integratie Klassiek

Werk en Inkomen

206

211

215

217

220

Suppletie-uitkering
bommenregeling

Bereikbaarheid

243

Cult. en cultureel erfgoed

1

Openbare ruimte

15

Welzijn, Wijkontw. en Zorg

3

Wonen en Stedelijke Ontw.

1.346

Suppletie-uitkering sociaal domein

Bestuur en organisatie

-683

Financiën

683

Uitvoeringskosten SVB
PGB-trekkingsrechten

Welzijn, Wijkontw. en Zorg

-264

Vrouwenopvang

Financiën

-1.362

-1.363

-1.363

-1.363

-1.363

Welzijn, Wijkontw. en Zorg

1.362

1.363

1.363

1.363

1.363

Waterschapsverkiezingen

Bestuur en organisatie

29

30

31

31

33

WMO beschermd wonen
centrumgemeenten

Financiën

1.435

Welzijn, Wijkontw. en Zorg

550

1.699

1.841

1.841

1.841

Totaal Lasten

6.441

1.757

2.033

2.035

2.040

Baten

Financiën

6.441

1.757

2.033

2.035

2.040

Deze pagina is gebouwd op 11/10/2020 11:56:47 met de export van 11/10/2020 11:45:26